O projektu HydrogenIX

Historie

Projekt Hydrogenix vznikl v roce 2004 jako výzkumný projekt laboratoře palivových článků ve spolupráci Katedry měřící a řídící techniky a Katedry elektroenergetiky na VŠB-Technické univerzitě v Ostravě. Základní cíle tohoto projektu byly následující:

  • aplikovaný výzkum v oblasti využití palivových článků v mobilních systémech,
  • aplikovaný výzkum v oblasti řízení systémů s palivovými články,
  • aplikovaný výzkum v oblasti monitorování biologických signálů (biotelemetrie),
  • motivace studentů a jejich začlenění do problematiky využití palivových článků, jejich řízení a také do oblasti biomedicinského inženýrství.

Hydrogenix 1

V prvním roce řešení (2004-2005) bylo postaveno první vozidlo Hydrogenix I, ve kterém je použit 200W palivový článek, nádrž 150l vodíku vázaného v metalhydridu, DC motor a programovatelný řídicí systém. Toto vozidlo bylo úspěšně otestováno a zúčastnilo se závodu Shell Eco-marathon v roce 2005 ve Francii. Vozidlo dosáhlo výsledku 946Km/l benzínu (přepočteno podle výhřevnosti paliva). Hydrogenix I se v tomto závodě umísti na 4. místě v kategorii vozů na vodíkový pohon a na 29. místě celkově.

Hydrogenix 2

Během druhého realizačního roku (2005-2006) bylo postaveno vozidlo Hydrogenix IIa. Hydrogenix II je úplně nové auto, které prošlo četnými úpravami. Využívá 1,2kW palivového článku, nádrž 100l vodíku vázaného v metalhydridu, 2 DC motory a programovatelný řídicí systém. Všechny tyto systémy jsou optimalizovány pro zvýšení účinnosti. Vozidlo bylo úspěšně otestováno a předběžné výsledky byly velice dobré. Vozidlo Hydrogenix II soutěžilo v roce 2006 v závodu Shell Eco-marathon, ale bohužel došlo během závodu k závažné nehodě a tento závod nedokončilo.

Upravené vozidlo Hydrogenix IIb se dále účastnilo soutěže v roce 2009.

Pro rok 2014 upravujeme vozidlo s pracovním názvem Hydrogenix IIc na téže platformě avšak s prakticky zcela vyměněnou výkonnovou i řídicí částí.

Hydrogenix 2015

Tady je zatím velké neznámo :)